ردیاب آرون | بهترین ردیاب خودرو ، ارزانترین ردیاب آهن ربایی ، کوچکترین ردیاب موتورسیکلت

سامانه موقعیت یاب جهانی یا GPS چیست؟

جی پی اس

جی پی اس یا سیستم موقعیت یاب جهانی ، یک سیستم راهبری و مسیر یابی ماهواره ای است که دارای شبکه ای متشکل از 24 ماهواره است. ماهواره هایی که به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار زمین قرار داده شده اند. جی پی اس ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد اما از سال 1980 استفاده عمومی آن آزاد شد، این مجموعه ، دارای خدمات در هر شرایط آب و هوایی و در هر نقطه از کره زمین و در هر ساعت شبانه روز بوده و استفاده آن رایگان است.

 

سیستم تعیین موقعیت جهانی جی پی اس از 24 ماهواره تشکیل و در ارتفاع 20000 کیلومتری زمین قرار دارد. بطور میانگین 8 ماهواره از 24 ماهواره ،  اطراف شما در هر نقطه از کره خاکی که باشید ، گشت میزنند.

جی پی اس در ابتدا تنها استفاده نظامی داشته اما اکنون در ردیابها حتی در ماهیگیری و شکار مورد استفاده قرار می گیرد. این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته شده و در مدار زمین قرار داده شده اند.

هر ماهواره دارای دو موج با دو فرکانس در باند امواج الکترومغناطیسی ، یک موج با فرکانس 1575 مگاهرتز و موج دیگر با فرکانس 1227 مگاهرتز می باشد و مدت زمان گردش ماهواره ها به دور زمین 12 ساعت و باسرعت 7000 مایل بر ساعت است .

ماهواره ها برای زمانهایی که خورشید گرفتگی رخ دهد یا در سایه زمین باشند و نمیتوانند نیروی خود را از خورشید بگیرند باتری هایی به همراه دارند.

کار اصلی جی پی اس چیست؟ 

سامانه جی پی اس به کمک گروهی از ماهواره ها جهت یابی می کند و گیرنده های جی پی اس بتدریج جایگزین قطب نماهایی که با نیروی مغناطیسی زمین جهت یابی میکنند ، خواهند شد.

ماهواره هایی که در جی پی اس استفاده می شوند ،  هر کدام در مدارهای خود دور زمین در گردش هستند و با ایستگاه های ویژه ای روی زمین در تماسند و موقعیت مشخصی را در فضا دارا می باشند.

دستگاه گیرنده جی پی اس پس از ارتباط با تعدادی از این ماهواره ها فاصله شما تا آن ها را تعیین و سپس موقعیت دقیق شما روی زمین بدست می آورد.

جی پی اس چگونه اطلاعات را ارسال میکند؟

اساس کار این سامانه فرستادن سیگنال های رادیویی با فرکانس بالا بطور پیوسته است که زمان و مکان ماهواره را نسبت به زمین مشخص میکند و یک گیرنده جی پی اس روی زمین با گرفتن این اطلاعات از سه ماهواره یا بیشتر ، آنها را پردازش و موقعیت کاربر را در هر نقطه از زمین ، در هر ساعت شبانه روز و در هر شرایط آب و هوایی نشان می دهد.

با چندین اندازه گیری متعدد ، گیرنده به محاسبه سرعت ، مدت زمان سفر ، فاصله تا مقصد ،  مختصات جغرافیایی ( طول وعرض و ارتفاع از سطح دریا )  ، زمان طلوع و غروب خورشید و ماه در تقویم نجومی ، تعداد ماهواره ها ، زمان محلی و … می پردازد و آن را در اختیار کاربر قرار می دهد.

هرچه گیرنده شما به ماهواره های بیشتری وصل شود اطلاعات دقیق تری را برای شما محاسبه می کند.

بد نیست بدانید :

اولین ماهواره سال 1978 در مدار زمین قرار گرفت.

انرژی مصرفی هر ماهواره کمتر از 50 ولت است.

عمر هر ماهواره حدود 10 سال و پس از آن جایگزین میگردد.

هر ماهواره حدود 1000 کیلومتر وزن دارد.

طول باتری های خورشیدی 5.5 متر است.

منبع: تکسا ردیاب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *